SEO

Wat is SEO?

In één zin is de betekenis van zoekmachine-optimalisatie of SEO als volgt:

SEO is het optimaliseren van websites voor mensen die zoekmachines gebruiken.

Zoekmachine-optimalisatie (SEO) is het actief optimaliseren van een website door het verbeteren van interne en externe factoren om het bezoek naar de website op relevante zoekwoorden (keywords of trefwoorden) vanuit zoekmachines te verhogen.

Daarbij gaat het om de natuurlijke (of organische) zoekresultaten van de zoekmachines, zoals afbeelding 1 illustreert.

WAAROM IS SEO ZO BELANGRIJK?

Iedereen heeft wel eens wat gehoord over SEO of wel zoekmachine optimalisatie, maar waarom is het zo belangrijk om hier aandacht aan te besteden? 

SEO is een opening naar vele bezoekers

Hoe goed je website ook is, zonder bezoekers zul je weinig bereiken. SEO is de perfecte manier om deze bezoekers naar je website toe te trekken. Door hoge zoekposities te halen wordt je website immers zichtbaar voor vele potentiële bezoekers. Je kunt Google het best zien als één van de openingen naar je winkel.

Natuurlijk geeft ook Google AdWords je tegen betaling via deze weg toegang, maar door zowel AdWords als SEO in te zetten  maximaliseer je de kansen op bezoekers die via Google binnenkomen. Als ware open je dan twee deuren waardoor bezoekers naar binnen kunnen komen.

SEO heeft een beperkte investering nodig

De investering die je in SEO moet maken is relatief beperkt. Kijk maar eens naar andere marketinginstrumenten zoals  televisie of advertenties in de krant. De kosten vliegen al snel in de tienduizenden euro’s en het is maar de vraag hoe groot de impact daadwerkelijk is. Voor veel bedrijven is het dan ook aan te raden SEO ter ondersteuning of zelfs als alternatief in te zetten.

Natuurlijk betekent een investering in SEO nooit dat je een garantie hebt op bezoekers via bepaalde zoekwoorden, maar zal, indien op de juiste manier ingezet, altijd een positief effect hebben. Bovendien is het bij de eerdere genoemde marketinginstrumenten natuurlijk ook maar de vraag hoe groot de impact daadwerkelijk is.

SEO is goed meetbaar

Een groot voordeel van SEO, en natuurlijk ook van betaald verkeer via Google AdWords, ten opzichte van andere kanalen is de meetbaarheid. Je kunt zien op welke termen bezoekers binnenkomen en welke stappen zij vervolgens op een website nemen. Een goede meting betekent goede mogelijkheden voor optimalisatie en dus een investering met resultaat.

SEO zorgt ook voor een stijging van de offline verkopen

Naast de bezoekers die iets direct via een webshop aanschaffen heeft SEO ook een positief effect op de offline verkopen. Uit onderzoek blijkt dat 86% van de consumenten internet gebruiken om lokale aanbieders te zoeken waar ze iets gaan aanschaffen. Dit betekent dat elke bezoeker die via Google binnenkomt ook een potentiële bezoeker voor een fysieke winkel is.

Kortom is SEO een marketinginstrument met veel potentie. Indien SEO op de juiste manier wordt ingezet biedt het potentie om bezoekersaantallen om hoog te gooien en kunnen zelfs offline aankopen gestimuleerd worden.