Responsive

Wat is Responsive nu eigenlijk?

responsive

‘Responsive’ betekent vrij vertaald ‘reactief’, maar waar reageert zo’n reactieve website nu eigenlijk op? Of je een responsive website nu bekijkt op een pc, tablet of smartphone; de website anticipeert op het type apparaat en met name het schermformaat waarmee je de site bezoekt.

Informatie wordt grafisch zo ingedeeld dat voor iedere bezoeker de optimale gebruikservaring wordt gecreëerd. Teksten, afbeeldingen en video’s worden geschaald en zijn hierdoor altijd goed zichtbaar. Zelfs knoppen en navigatie-elementen passen zich aan, waardoor deze optimaal te bedienen zijn.

Uiteraard is ook deze website responsive. Bekijk je deze website op je pc? Verklein/ vergroot je browservenster door met de muis de hoek rechtsonder beet te pakken, dan wordt meteen duidelijk hoe de website en content zich aanpassen aan andere schermformaten. Bekijk deze site ook op een tablet of smartphone en zie dat de website altijd optimaal getoond wordt.

Waarom wil je (g)een responsive website hebben?

Ondanks de toename van mobiel verkeer is een responsive website nog geen gemeengoed in het MKB, vanwege de technische aanpassingen die vereist zijn en de investering die daarmee gemoeid gaat. Toch is het responsive laten maken van een bestaande website doorgaans voordeliger dan een compleet nieuw ontwerp laten maken. Ook bestaat er vaak een verkeerd beeld over het bedienen van de mobiele bezoekers op uw website.

Veel voorkomende argumenten die wij tegenkomen om (nog) geen responsive website te laten maken zijn:

  • “Ik heb maar weinig mobiele bezoekers op mijn website”
  • “Mobiele bezoekers converteren veel minder goed dan desktop bezoekers”
  • “Mijn site ziet er al goed uit op de tablet en smartphone”

Bij niet-responsive websites komen er ook mobiele bezoekers voor het eerst op de website. Ze beslissen dan heel snel of ze deze website prettig genoeg vinden om nog eens vaker te bezoeken. Bij een website die niet responsive is, is de kans groter dat hun eerste ervaring negatief is. Ze haken dan af én komen niet meer terug!

Online aankopen door mobiele bezoekers nemen toe

Het aantal online aankopen via mobiele apparaten lag in 2014 al op 16,6%, waar dit een jaar eerder nog 12% was. Ook zonder glazen bol is het eenvoudig te voorspellen dat deze groei voorlopig nog niet afgelopen is. Retailers die nog steeds denken dat hun product toch niet via een mobiel apparaat gekocht wordt, kunnen leren van de recente geschiedenis. Niet zo lang geleden dachten we namelijk ook dat bijvoorbeeld kleding niet veel online verkocht zou worden. De voordelen van online winkelen wegen echter op tegen de nadelen van het niet kunnen passen of vooraf kunnen zien van het product. Zo zal het ook met aankopen via mobiele apparaten gaan. Een goede mobiele website fungeert ook nog eens als aanjager voor online en offline verkoop.

Een responsive website zal beter ranken

Mochten alle bovenstaande argumenten u nog niet hebben overtuigd van de noodzaak om uw website responsive te laten maken, dan heeft Google wellicht nog een overtuigend argument. Ze hebben namelijk aangekondigd dat ze voor mobiel geoptimaliseerde websites in de zoekresultaten gaan markeren door middel van een label. Dit is zichtbaar voor mensen die op hun mobiele apparaat zoeken met Google, waardoor ze al kunnen zien welke websites een goede gebruikservaring bieden.

En als klap op de vuurpijl is de kans groter dat een mobielvriendelijke website hoger zal ranken in de zoekresultaten. Google wil immers haar gebruikers een zo goed mogelijke gebruikservaring geven. Het is dan ook niet ondenkbaar dat op termijn mobielvriendelijke websites de diverse niet-mobielvriendelijke websites zullen verdringen uit de bovenste zoekresultaten.

Bekijk hier zelf of uw website al mobiel vriendelijk wordt bevonden door Google